Berita Terkini dari MalaysiaKini, Utusan Malaysia, Harian Metro, Berita Harian, Kosmo, Malaysian Insider, Harakah, Bernama, Keadilan Daily, Tonton Drama. Perkongsian cerita dan kisah untuk panduan, pedoman bagi diambil teladan dan sempadan.

 

pereka fesyen terkemuka dari Itali dipenjara 20 bulan

Milan: Pasangan pereka fesyen terkemuka dari Itali, Domenico Dolce dan Stefano Gabbana, dihukum penjara 20 bulan selepas mahkamah mendapati mereka bersalah mengelak cukai sebanyak £350 juta (RM1.7 bilion).
Pengasas jenama Dolce & Gabbana itu didakwa gagal mengisytiharkan royalti mereka sebanyak £860 juta (hampir RM4.3 bilion).



Berdasarkan keterangan, hakim mendapati Dolce, 55, dan Gabbana, 51, menggunakan sebuah syarikat di Luxembourg bagi mengelak pihak berkuasa Itali mengenakan cukai ke atas mereka.
-->
Bukti menunjukkan kedua-dua pereka fesyen itu menyembunyikan perolehan masing-masing di luar Itali selama beberapa tahun. April lalu, mereka turut didenda bersama seorang akauntan sebanyak £340 juta (RM1.7 bilion) dalam kes berkaitan.

Menurut undang-undang Itali, seseorang yang didapati bersalah atas tuduhan jenayah secara automatik diberi sekurang-kurangnya dua kali rayuan.

Di peringkat akhir perbicaraan, pelaksanaan hukuman penjara kurang dari dua tahun atas kesalahan tidak ganas biasanya digantung.


Dolce & Gabbana adalah syarikat fesyen terkemuka yang diasaskan di Milan pada 1985.

Antara selebriti yang sering mengenakan pakaian jenama itu ialah Kylie Minogue dan Kate Moss.
Sabitan itu dibuat beberapa hari sebelum syarikat terbabit membuka kedai baru di New Bond Street di London. Kes itu disiasat sejak 2008 sebagai sebahagian daripada usaha pihak berkuasa Eropah mengesan individu yang culas membayar cukai.
-->
Pada 2011, Dolce dan Gabbana didapati tidak bersalah atas tuduhan pemalsuan cukai apabila seorang hakim lain mendapati bukti dikemukakan pihak pendakwa tidak mencukupi. Selepas keputusan itu dirayu ke mahkamah tertinggi Itali, pendakwa berjaya membuka semula kes berkenaan dengan menggugurkan dakwaan pemalsuan, sebaliknya mengemukakan tuduhan mengelak cukai. - Daily Mail

Sumber : hmetro.com.my

Comments :

0 comments to “pereka fesyen terkemuka dari Itali dipenjara 20 bulan”

Post a Comment


Arkib




Blogged.my

Kongsikan