Berita Terkini dari MalaysiaKini, Utusan Malaysia, Harian Metro, Berita Harian, Kosmo, Malaysian Insider, Harakah, Bernama, Keadilan Daily, Tonton Drama. Perkongsian cerita dan kisah untuk panduan, pedoman bagi diambil teladan dan sempadan.

 

Pelik ! Ikan Suka Menyusu

Biasanya bayi yang suka menyusu kerana secara semula jadi itulah sifat mereka kerana kaedah pemakanan itu adalah yang terbaik untuk pembesaran selepas dilahirkan.

Tetapi, jangan terkejut dalam alaf baru ini, ikan pun teringin menyusu, mungkin mengikut jejak manusia atau seronok melakukan perbuatan itu.



Inilah yang berlaku apabila seorang lelaki yang membawa botol susu diserbu ratusan ikan kelah semata-mata mahu menyusu.
-->
Gelagat itu walaupun nampak lucu, tetapi hakikatnya dalam dunia akhir zaman ini, aksi ikan menyusu bukan lagi sesuatu yang pelik.

Namun, botol yang digunakan untuk menyusu itu bukan susu haiwan atau susu tepung, tetapi mengandungi pelet iaitu sejenis makanan ikan.

Terpegun dengan cerita ikan kelah menyusu itu, sisipan Agro menghantar jurugambar dan menggunakan kamera digital, khusus untuk mengambil gambar dalam air telatah dan aksi ikan kelah terbabit.

Untuk mendapatkan aksi kelah menyusu, jurugambar terpaksa mengambil masa kira-kira dua jam di kolam itu dan beberapa kali naik ke permukaan kerana air yang mengalir dari gua berhampiran sangat sejuk.

Sebaik saja, pemiliknya, Mohd Saipul Basri Yaacob, 38, masuk ke kolam bersama botol susu, dalam sekelip mata, beratus-ratus ikan kelah menyerbu ke arahnya untuk mendapatkan botol susu itu.

Gelagat menyusu seperti bayi yang haus susu ibu malah spesies ikan sungai itu tidak sedikit pun takut mendekati Mohd Saipul.

Hasil Kegigihan Mohd Saipul menternak ikan kelah itu dengan kaedah menyusu sejak 13 tahun lalu, dia menjana pendapatan lumayan, selain menarik kunjungan orang ramai.

Ikan kelah adalah spesies ikan sungai yang kini menjadi buruan peminat untuk dipelihara dalam akuarium di rumah, malah ada yang sanggup mengeluarkan perbelanjaan besar membeli ikan itu.
-->
Sikapnya yang liar di dalam air menyebabkan spesies itu menjadi buruan penggemar ikan hiasan, apatah lagi ia sukar diperoleh dan mengalami kepupusan.

Bagi seekor ikan kelah hidup seberat sekilogram yang mempunyai sisik berwarna, harganya mencecah RM2,000.

Mohd Saipul menternak ikan kelah dalam gua batu kapur di Kampung Lepan Jaya, dekat Gua Musang, Kelantan.

Kegigihan Mohd Saipul mendapat pujian pelbagai pihak malah kolam ternakannya itu pernah di kunjungi bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

Ternakan ikan kelah di dalam gua batu kapur itu mempunyai pengaliran air yang baik dan jernih, malah jarang dilakukan penternak lain.

Langkahnya memulakan penternakan seperti itu untuk memenuhi pasaran bagi spesies kelah yang semakin meningkat permintaannya.

Mohd Saipul Basri yang juga anak jati Kampung Lepan Jaya turut melakukan kajian mengenai kesesuaian pengaliran air bersih dalam gua itu.

“Pada peringkat permulaan saya hanya melepaskan kira-kira 2,000 ikan kelah dan kini membesar sehingga ada seberat lapan kilogram seekor.

“Sebelum memulakan ternakan ikan kelah dalam gua itu, saya bersama rakan mengambil masa lima bulan membersihkan batu di dalam dan di sekitar gua berkenaan untuk memastikan ia bersih,” katanya.

Ia juga bagi mengelak ikan itu mudah mati jika pergerakannya tidak bebas menyusuri celahan batu atau airnya berlumpur.

Kini, ada 7,000 ikan kelah di dalam kolam dan jika dipasarkan ia mencecah puluhan ribu ringgit.

Selain ikan kelah, dia juga menternak 7,000 ikan tilapia untuk pasaran tempatan.

“Sejak kecil lagi saya berminat menternak ikan dan menggunakan kawasan gua batu kapur terbiar dengan keluasan 0.8 hektar untuk penternakan ikan kelah.

“Saya berbangga kerana projek itu membuahkan hasil, sekurang-kurangnya saya membantu membiak spesies ikan ini daripada kepupusan di Hulu Kelantan,” katanya.



Sumber & Berita Penuh : hmetro.com.my

Comments :

0 comments to “Pelik ! Ikan Suka Menyusu”

Post a Comment


Arkib




Blogged.my

Kongsikan