Berita Terkini dari MalaysiaKini, Utusan Malaysia, Harian Metro, Berita Harian, Kosmo, Malaysian Insider, Harakah, Bernama, Keadilan Daily, Tonton Drama. Perkongsian cerita dan kisah untuk panduan, pedoman bagi diambil teladan dan sempadan.

 

Seni menerusi cahaya

Pernah dengar mengenai lukisan dengan cahaya atau ‘light painting’?
Lukisan dengan cahaya adalah satu proses yang terhasil bersama-sama dengan fotografi. Maksudnya, fotografi adalah imej asal yang dilukis ke atasnya pelbagai bentuk pencahayaan.

Menurut sejarah, imej pertama dicetak menerusi cahaya dikenali sebagai ‘heliografi’ yang ditemui oleh Joseph NicÈphore NiÈpce dari Perancis.

Namun, imej heliograf pertama di dunia dilukis pada plat pewter pada 1826. Kini, teknik itu dipanggil ‘long exposure shooting’.

Pada 1935, Laszlo Moholy-Nagy dari Hungary yang mempunyai pengalaman dalam light painting meningkatkan usahanya dalam teknik ‘photogram’.

Minat berterusan pencinta fotografi light painting diteruskan sehinggalah memasuki tahun era 70-an apabila pelbagai hasil seni dilahirkan menerusi teknik cahaya ini.

Begitu juga dengan anak muda dari Pontian, Johor ini yang meminati seni light painting.

Mohd Aizuddin Md Akhsan mula membabitkan diri dengan hobi unik ini sejak Mac 2011.

Di awal pembabitan, dia lebih terarah ke bidang fotografi selepas membeli kamera digital reflek kanta tunggal (DSLR) pada 2010.

“Selepas melihat demo light painting seorang rakan di TV3, saya mula mencubanya sendiri.

“Minat terbabit dikembangkan menerusi kajian, pembacaan di blog dan Internet serta mencari pelbagai maklumat mengenai light painting untuk mengetahui lebih mendalam mengenai teknik dan peralatan yang diperlukan.

“Pelbagai peralatan yang memancarkan cahaya digunakan untuk membentuk imej menarik seperti grafik bebas yang menggunakan ‘doodle’, cahaya bulat dengan ‘halfdome’ dan bentuk matahari menggunakan ‘the sun’,” kata pemuda berusia 27 tahun ini.

Aizuddin, sewaktu membuat pertunjukan light painting di News Straits Times Press (NSTP) turut membawa beberapa rakan yang berperanan mengawal kamera DSLR.

“Saya memerlukan tiga atau lima pembantu untuk kerja-kerja ini.

“Penyediaan mengambil masa 15 minit sebelum melukis imej mengikut jumlah dan keperluan lampu,” katanya.

Baginya, semakin sukar imej yang mahu dilukis, semakin banyak peralatan cahaya digunakan.

Menurut pemegang Diploma Pengurusan Perniagaan, Universiti Putra Malaysia (UPM) ini, dia ingin mengembangkan minatnya ini kerana boleh memberi pendapatan lumayan.

“Kreativiti saya pernah menarik perhatian pengeluar iklan pisau cukur BIC yang memaparkan konsep light painting.

“Saya berharap mampu menarik perhatian masyarakat mengenai keunikan imej light painting yang berlainan dengan lain-lain kesenian,” katanya.

Hubungi talian 014-7313815 atau layari laman lightpainting86.blogspot.com untuk maklumat lanjut.

Sumber : hmetro.com.my

Comments :

0 comments to “Seni menerusi cahaya ”

Post a Comment


Arkib




Blogged.my

Kongsikan